Top 10 geriausių 2022 filmų
10. „ASAS MAVERIKAS“ (Top Gun:
Maverick, 2022)
1986-aisiais pasaulio
ekranuose pasirodęs filmas „Top Gun“ tapo tikru savo laikmečio hitu, iki šių
dienų išlaikančiu populiarumo pozicijas.
Istorija apie
maištingą prestižinės mokyklos auklėtinį, meistriškai valdantį naikintuvą F-14
bei pamilstantį skraidymo mokyklos dėstytoją, į kinus priviliojo milijonus
žiūrovų. Penkiolika milijonų kainavęs filmas uždirbo per 350 milijonų dolerių
ir jauną aktorių Tomą Cruise‘ą pavertė geidžiamiausiu Holivudo jaunuoliu.
9. „GREITOJI PAGALBA“ (Ambulance, 2022)
Šio filmo režisieriaus
Michaelo Bay‘aus pavardę įpratome matyti Holivudo blokbasterių („Perl
Harboras“, „Armagedonas“, „Transformerių“ ir pan.) titruose.
„Greitoji pagalba“ –
kiek kitoks kinas, nors ir čia dominuoja kriminalinio žanro taisyklės. Siužeto
užuomazga nėra itin originali, tačiau savo intonacijų režisierius visgi surado.
Buvęs karo veteranas
Vilas Šarpas, desperatiškai ieškantis pinigų žmonos operacijos išlaidoms
padengti, paprašo paskolos iš vienintelio asmens, kurio nevertėtų prašyti –
įbrolio Denio. Bet charizmatiškasis ir žiaurus nusikaltėlis Denis pasiūlo šį tą
geriau: didžiausią banko vagystę Los Andželo istorijoje su fantastiško 32
milijonų dolerių grobiu.
Neturėdamas ko
prarasti Vilas yra priverstas sutikti. Tačiau kai įžūlaus apiplėšimo planas
žlunga, abu vyrai pagrobia greitosios pagalbos automobilį su sužeistu
policininku ir jo gyvybę palaikančia paramedike (akt. Eiza Gonzalez).
Nuo šio momento prasideda ilgai trunkančios gaudynės Los Andželo gatvėmis. Čia jau puikiai išnaudotas visas panašaus kino arsenalas – supergreitas montažas ir neįtikėtini kino kameros skrydžiai (be scenų, nufilmuotų iš skraidančio drono perspektyvos dabar, regis, neapsieina nė vienas filmas).
8. „VIKINGAS“ (The Northman, 2022) arba Vikingas Hamletas ir Kijevo Rusia
Šio filmo režisierius
amerikietis Robertas Eggersas išgarsėjo siaubo trileriu „Ragana“ (2015 m.),
kuriame 1630-aisiais metais kolonistų šeima, apsigyvenusi Naujosios Anglijos
pamiškės plantacijoje, susiduria su kraują gyslose stingdančiais siaubais.
Filmas tapo Sandanso nepriklausomo kino festivalio sensacija, o pirmą
pilnametražį filmą sukūręs režisierius susilaukė ne tik žiūrovų, bet ir kino
pramonininkų dėmesio.
2019-aisiais Robertas
Eggersas sukūrė klaustrofobišką „Švyturį“ (plačiau apie šį dabartinio kino
šedevrą – geriausių Roberto Pattinsono kino vaidmenų apžvalgoje).
„Vikingas“ – jau
solidi holivudinė superprodukcija su 60 milijonų dolerių biudžetu.
Siužeto pagrindą sudaro dar XIII amžiuje užrašyta istorija apie princą Amletą. Istorikai ir literatūrologai seniai įrodė, kad būtent iš jos didysis Šekspyras pasisėmė idėjų savajam „Hamletui“.
7. „SĖKMĖS TAU, LEO GRANDE“ (Good Luck to You, Leo Grande, 2022)
Filmo scenaristė
profesionali komediantė Katy Brand ir režisierė Sophie Hyde visai nelinkusios
gedėti dėl negailestingo laiko poveikio žmonėms.
Aišku, kad silpnumo
akimirką moteris, revizuojanti savo ankstesnį gyvenimą, akcentuoja visas
klaidas ir praleistas galimybes, bet Emmos Thompson bravūriškai suvaidinta
55-erių našlė Nensė Stouks neleidžia sau paskęsti nusivylimo nuodėmėje. Ji net
savo našlės statusą bando paversti nauju privalumu. Net sugalvoja sau
optimistišką šūkį: „Nuo šiol man nebereikės imituoti orgazmo“.
Būtent taip ji pasako
savo jaunajam meilužiui Leo Grandui (akt. Darylas McCormackas). Jųdviejų
pasimatymai nebrangaus viešbučio kambaryje ir sudaro filmo turinį. Bet
išnuomotos patalpos tampa porelei ne tik intymių santykių teritorija, bet ir nuoširdžių
pokalbių vieta.
Vaikinas atveria naujajai draugei svaigaus sekso pasaulį, kurio Nensė su vyru nepatyrė (ji nuoširdžiai prisipažįsta, kad šioje srityje jos patirtis ne didesnė negu vienuolės). O mainais vaikinas gauna geras gyvenimo pamokas.
6. „NAVALNAS“ (Navalny,
2022)
Jau daugiau nei penki mėnesiai visos pasaulio žiniasklaidos naujienos
pradedamos šiurpiais reportažais iš Ukrainos, kurioje rusų okupantai jau seniai
peržengė bet kokias „civilizuoto karo“ ribas ir kasdien demonstruoja, kad prieš
jų klastą, žiaurumą ir infernalinį sadizmą nublanksta bet kokios praeities
piktadarystės.
Šis karas, kurio pabaigos dar nematyti, neabejotinai bus pripažintas
didžiausia XXI a. katastrofą ir suformuos ligi šiol neregėtą nužmogėjimo lygį.
Šiek tiek gaila, kad kasdieniai reportažai iš Ukrainos į antrą planą
nustūmė svarbiausią ikikarinio pasaulio realiją – garsiausio Rusijos
opozicionieriaus Aleksejaus Navalno įkalinimo istoriją.
Aleksejus Navalnas garsėjo ne tik savo pilietine (ir politine) pozicija, drąsiai pasisakymais (valdančiąją partiją „Vieningoji Rusija“ pavadino „sukčių ir vagių partiją“), bet ir dešimtis milijonų peržiūrų internete sulaukusiais Kovos su korupcija fondo paskelbtais fantastiškais valdžios žmonių korupcijos faktais dokumentiniuose tyrimuose.
5. „Pilkas žmogus“ (The Gray Man, 2022)
Tai Džeimso Bondo
nuotykius primenantis veiksmo trileris, prikaustantis žiūrovus prie ekranų. Šis
filmas turi viską, ko reikia geram veiksmo trileriui. Specialieji efektai, kovų
ir susišaudymų scenos, o personažus įkūnija gerai žinomi aktoriai –
pagrindinius vaidmenis atlieka Ryanas Goslingas ir Krisas Evansas, o vienoje iš
scenų galime pamatyti ir serialo „Narcos“ žvaigždę Vagnerį Mourą. Filmą
režisavo broliai Anthony ir Joseph Russo, geriau žinomi dėl savo darbo filmų
serijose „Avengers“.
Pagrindinį filmo
veikėją įkūnija Kanados aktorius Ryanas Goslingas. „Pilkas žmogus“ filmo
protagonistas turi išskirtinį vardą – „Šeštasis“. Jis priklauso slaptajam CŽV
būriui „Sierra“. „Šeštasis“ buvo itin gerai apmokytas agentas. Jis puikiai
atlikdavo savo darbą, o asmeninė informacija apie jį buvo įslaptinta. Jis yra
sumanus, drąsus ir puikiai mokantis išsisukti iš bet kokios situacijos.
Antagonisto Loido Hanseno vaidmenį atlieka gerai žinomas veidas – aktorius
Krisas Evansas, dar geriau žinomas kaip „Kapitonas Amerika“.
„Šeštasis“ už tėvo nužudymą laiką leido kalėjime iki kol jo išvaduoti atvyksta CŽV vadas Donaldas Fitzrojus. Jis įteikia kaliniui pasiūlymą dirbti jam, tačiau jam išėjus į laisvę reikės žudyti kitus nusikaltėlius.
4.
„Spiderhead” (2022)
Spiderhead – įkalinimo
įstaigos ir tyrimų centro, kuriame kaliniai atlieka psichotropinių vaistų
bandomuosius subjektus, pavadinimas. Šie vaistai, išpilstyti iš pakuočių,
sumontuotų prie stuburo pagrindo, skirti įvairiems tikslams. Jie gali
sustiprinti libido, oro taršą paversti vaivorykštėmis apsupta gamta arba
sukelti visišką siaubą pamačius popierinių lapų segiklį.
Kino pasaulis gali
puikiai išryškinti tam tikrus aspektus, kuriuos realybėje mėgina nuslėpti
įvairios kompanijos arba paprasti žmonės. Vaistai ir kitų manipuliacija – ne
išimtis. Šis filmas puikiai atskleidžia kas vyksta už matomo vaizdo, susijusio
su vaistais ir kaip vyksta tyrimai juos ruošiant, kaip testuojami ant žmonių,
pasirašiusių sutikimo sutartį, nežinodami tikrų aplinkybių, kurios galiausiai
juos net ir pražudys. Filmas sukurtas pagal George’o Saunderso apysaką
„Pabėgimas iš voratinklio“, kuri iš pradžių buvo paskelbta „The New Yorker“
dienraštyje, tačiau ši adaptacija skiriasi nuo apysakos kaip ir dauguma kitų filmų,
kurių idėjinis pagrindas buvo knygos arba trumpos istorijos.
„Spiderhead“ parodo kitokio tipo kalėjimų sistemą – tokią, kurioje taikoma atvirų durų politika, leidžianti įkalintiesiems jaustis saviems, kaip namuose, gaminti maistą patiems, sportuoti tada, kai nori. Tai, ką jie aukoja kaip bausmę, yra jų smegenų chemija mokslui, su kuria žaidžia Styvas Abnestis (akt. Krisas Hemsvortas), vykdydamas protokolo komiteto nurodymus, tikėdamasis išgydyti pasaulio problemas dozėmis. Kaliniai turi laisvą valią išgerti eksperimentinę dozę, patvirtintą sakydami „pripažystu“ ir gali susidurti su neapykanta, kurią vadina „Darkenfloxx“ terminu; didžiuliu poreikiu juoktis „Lacizo“ doze. Jei mokslininkui reikia, kad jie aiškiai pasakytų, ką galvoja, jis padidina tam tikrą dozę (naudodamas išmaniojo telefono programėlę) „Verbaluce“. Tai yra keisti vardai (iš George’o Saunderso novelės „Pabėgimas iš voratinklio“.
3. „BETMANAS” (The Batman, 2022)
Kovo 4 dieną
didžiuosiuose pasaulio ir Lietuvos ekranuose pasirodė naujausias bandymas
„šviežiai“ įsivaizduoti superherojaus Betmeno heroizmo pradžią, kančias ir
kainą. Šiuo filmu dar kartą perkraunama Betmeno filmų frančizė. Globaliai
uždirbta jau 600 mln. dolerių, taigi, finansiškai jau dabar laikomas vienu
sėkmingiausių 2022 m. filmu.
Betmenas kartu su inspektoriumi Gordonu tris valandas trunkančiame filme bando sugauti serijinį žudiką maniaką Mįslių, kuris siaubą varo tiek Gothamo aukštuomenei, tiek paprastiems gyventojams. Kaip ir viskas. Mįsliaus motyvacijas tekste aptarsiu šiek tiek vėliau. Filme taip pat šian bei ten pasirodo Moteris katė, daug įdomesnis už ją bet mažai ką darantis Pingvinas, nuobodus Alfredas, keli mafijos bosai, ir dar keletas ne itin reikšmingų personažų.
2. „Viskas iškart ir visur“
(Everything Everywhere All at Once. 2022)
„Viskas iškart ir
visur“ – daugiasluoksnis ir visomis prasmėmis įspūdingas filosofinis filmas,
kuris žiūrovą pamąstymui gilesnėmis temomis įtraukia pasitelkdamas dabar „ant
bangos“
esančią paralelinių
visatų egzistavimo idėją. Šis filmas yra tarsi šviežio oro gurkšnis, įrodantis,
kad filmų rinkos persisotinę žiūrovai matė dar ne viską. Filme analizuojamos
idėjos gali priversti Jus patirti egzistencinę krizę, o vizualai – pasijausti
taip lyg būtumėte paragavę haliucinogenų.
Istorija prasideda gana įprastai. Michelle Yeoh vaidina Evelyn, vidutinio amžiaus azijiečių kilmės amerikietę, pastebimai nusivylusią savo gyvenimu bei rutina. Santykiai su vyru ir dukra taip pat įtempti. Prie visų problemų prisideda ir tai, kad jos savitarnos skalbyklos verslą tiria JAV vidaus pajamų tarnyba. Veiksmo filme iš pradžių ne daug, bet per daug laukti netenka, nes Evelyn, nors ir priešindamasi, bet patenka į beprotiškos istorijos epicentrą – tik ji vienintelė gali išgelbėti pasaulį nuo sunaikinimo. Idėja, kad veikėja, kuri mažiausiai tikėtina taps pagrindine heroje nėra nauja (prisiminkime Bilbo iš „Hobito“ ar Neo iš „Matricos“), tačiau šiame filme Evelyn prideda papildomo desperatiškumo ir nihilizmo. Apskritai, tam tikros filmo idėjos visiškai nėra originalios. Tai, kas daro jį ypatingu ir originaliu yra kaip istorija pateikiama vizualiai.
1.
„Elvis” (2022)
Muzikalus,
dramatiškas, įtaigus, dinamiškas – taip keliais žodžiais galima apibūdinti Bazo
Lurmano režisuotą ir tik ką išleistą filmą apie daugiausiai istorijoje solo
albumų pardavusį muzikos atlikėją Elvį Preslį. Jo aistra muzikai buvo stipresnė
už patį gyvenimą. Niekas nežino, kas jį pražudė – ar pernelyg intensyvūs,
varginantys pasirodymai, ar psichotropiniai vaistai, ar blogi žmonės, kurie ji
supo, tačiau Elvis gyveno kaip kino filme, kurį žiūrovai jau dabar gali išvysti
didžiuosiuose ekranuose.
Žinoma, ir anksčiau
buvo sukurta filmų apie Elvį Preslį. Iš viso jų yra penkiolika, taigi nelengva
išsiskirti tarp tokios daugybės. Tačiau šį kartą pasakojama ne tik apie garsųjį
muzikantą, bet ir apie jo liūdnai pagarsėjusį vadybinką pulkininką Tomą Parkerį,
kurį vaidina filme į save nepanašus Tomas Henksas. Praėjus keleriems metams po
Elvio mirties išaiškėjo, kad pulkininkas
Parkeris nuplėšdavo 50 proc. atlikėjo pelno ir pasilikdavo sau. Nors šeima jį
padavė į teismą, jam pavyko susitarti ir iki pat mirties lobistas gyveno
prabangiai, švaistydamas savo turtus bei lošdamas kazino. Kai kas kaltina, kad
pulkininkas buvo kaltas ir dėl Elvio mirties, nes visiškai sugadino atlikėjo
sveikatą versdamas jį be proto koncertuoti. Scenarijaus autoriai ne tik pasirinko
jį pristatyti kaip vieną iš filmo veikėjų, tačiau ir pavertė jį pasakotoju,
kuris pateikia savo įdomų, suktą, iškreiptą požiūrį į tai, kas nutiko Elviui.
Comments
Post a Comment